Nye ITIL 4-moduler om Sustainability og Cloud
Efter principperne "focus on value", "start where you are" og "progress iteratively" barsler Axelos nu, små 3 år efter lanceringen af Foundation-modulet, med to nye tilføjelser til ITIL® 4: "Sustainability in Digital and IT" og "Acquiring and Managing Cloud Services".
Sustainability in Digital and IT handler meget om supply chain management og strategi – og naturligvis om bæredygtighed, særligt inden for IT.
Med dette modul har ITIL i sandhed taget sin egen medicin og bygget hele bogen op om the continual improvement model (ligesom ”kusinemodulet” Digital and IT Strategy i Strategic Leader-strømmen). Fokus på bæredygtighed har kun været stigende gennem årene, måske særligt siden Brundtlands berømte udlægning af begrebet som udvikling, der lever op til nutidens behov uden at kompromittere fremtidige generationers mulighed for at få opfyldt deres behov.
Med dette afsæt starter modellen med at definere en vision for bæredygtighed og går frem trin efter trin med at etablere den nuværende situation (where are we now?), definere mål (where do we want to be?) og handlinger (how do we get there? og take action!) til at opnå disse, og endelig følge op på, om forandringen er lykkedes (did we get there?) og hvordan den fastholdes uden at falde tilbage (how do we keep the momentum going?).
Inden for supply chain management har man også i en årrække talt om returlogistik (eller reverse logistics) – altså hvordan man skaffer sig af med det materiale, der bliver til overs efter en vare er forbrugt – som eksempelvis samarbejdet mellem nogle af de store digitalkameraproducenter i de forrige årtier om forsvarlig bortskaffelse eller genbrug af batterier og andre komponenter så som værdifulde metaller; eller returnering af brugte printerpatroner, som blandt andet HP stod bag en større indsats for i samarbejde med andre printerproducenter.
Desuden gøres der – endnu en gang – op med den ældgamle diskussion om en virksomheds formål, rolle og ansvar i et samfund. Den neoklassiske økonomiske teori om profitmaksimering holder ikke længere vand (og har nok i virkeligheden aldrig gjort det); virksomheder (såvel som individer) er nødt til at forholde sig til deres sociale og miljømæssige påvirkning på deres omgivelser; det, der er blevet kendt som den tredobbelte bundlinje (økonomisk, socialt og mijømæssigt resultat).