Nu er der gået et par år siden lanceringen af ITIL 4. Flere er begyndt at spørge os, hvornår den næste version kommer—og det korte svar er nok, at det gør den ikke.
Der er stor forskel på, hvor hurtigt og hyppigt opdateringerne kommer til de enkelte frameworks, men de fleste var nok enige om, at de 8 år, der gik fra opdateringen af ITIL v3 i 2011, til ITIL 4 blev lanceret i 2019, var for lang tid. I de mellemliggende år nåede adskillige nye modeller da også at se dagens lys; bl.a. IT4ITTM, TRIM, SIAMTM og VeriSMTM, og sidst i 2018, få måneder inden ITIL 4 i februar 2019, også en opdatering til ISO 20000, ISO-standarden for IT service management. (Se artiklen om overblik over de forskellige frameworks for en nærmere uddybning https://metier.dk/blog/itil-og-alle-de-nye-frameworks-hvad-er-bedst/ )
Nu er det godt 4 år siden lanceringen af ITIL 4, og halvdelen af intervallet mellem v3 og 4 er forløbet. Derfor forekommer det naturligt at begynde at stille spørgsmålet: "Hvornår kommer version 5?"
Det lidt længere svar end i indledningen kræver lidt baggrundsforklaring.
ITIL er skabt med et sæt af processer inden for IT service management, også kaldet best management practice. Kongstanken var—og er—at lære af de bedste, af sund fornuft og velgennemprøvede metoder, og at dokumenterede og levendegjorte processer giver sporbarhed og dermed en enklere tilgang til at skabe en løbende forbedret serviceleverance til kunderne.
ITIL startede med version 1 sidst i 1980'erne med en lille hvid bog for hver af disse best practices, og som et kuriosum kan nævnes, at bogen om capacity management var omtrent fire gange tykkere end alle de andre bøger. Det siger noget om, hvilken rolle kapacitetsstyring spillede dengang, og hvor meget det har ændret sig frem til i dag. Version 2 fra 2001 bestod også af en række bøger og tilhørende kurser inden for forskellige discipliner, men med to kernebøger; Service Delivery og Service Support. Med version 3 fra 2007 kom den egentlige livscyklustankegang ind i billedet. Tanken var netop, at IT-services følger et cyklisk forløb, men bøgerne var alligevel relativt lineært struktureret med adskilte faser fra strategi over design, transition og drift og til sidst løbende forbedring.
Hver af faserne i version 3 omfattede en række processer; eksempelvis business relationship management i strategifasen, service level management i designfasen, change management i transitionsfasen og incident management i driftsfasen, mens CSI var sin egen fase, model og proces. Læsere og kursister spurgte, hvorfor eksempelvis problem management stod i Operation-bogen, når problemløsning sådan set hører til alle steder, og lige så godt kunne have stået sammen med forbedringsprocessen i CSI-bogen.