Dette er fjerde artikel i serien om de syv guiding principles i ITIL, denne gang om at skabe flow.
De første artikler i serien kan du læse her.
1. ”Focus on value” - Hvad betyder det i praksis?
3. Progress iteratively with feedback
Den første artikel i denne serie om princippet "Focus on value" nævner værdiperspektivet på Lean, hvor næste skridt efter fokus på kundeværdi netop er at indrette arbejdet i værdistrømme på tværs af organisatoriske skel. Som også indledningsvis nævnt hænger principperne i ITIL tæt sammen med tilsvarende principper i andre metoder, herunder ikke mindst Lean, og "Collaborate and promote visibility" er muligvis det princip, der lægger sig tættest op ad netop Lean.
Samtidig er dette princip muligvis det sværeste at efterleve. Det kan der givetvis være mange forskellige årsager til, men en hyppigt forekommende årsag er i min egen erfaring det måle- og rapporteringssystem, mange organisationer har indført til at styre driften. Binder man arbejdet op på målsætninger for aktiviteter, der ikke hænger sammen end-to-end, risikerer man en række suboptimerede aktiviteter, der hænger sammen som perler på en snor, men efterstræber hver sit sæt af målinger og mål og ikke fokuserer på det outcome, der i sidste ende skaber kundeværdien.
Der kunne skrives (og er allerede skrevet) reoler af bøger om de mange gevinster ved at ensrette og standardisere arbejdet og skabe bedre sammenhængskraft på tværs—at skabe flow (svarende til det tredje trin i værdiperspektivet på Lean)—men ITIL fremhæver specifikt tre teknikker, der er vigtige i denne sammenhæng: at begrænse igangværende arbejde (work in progress), at udnytte eller udvide flaskehalse, og at begrænse spild. Disse tre teknikker er alle helt centrale i netop Lean-filosofien.