Managing Professional er specialistvejen, der handler om værdiskabelse for kunder gennem services. Managing Professional omfatter 4 moduler:
- Create, Deliver and Support drejer sig om ”kernen” i ITIL 4-modellen Service value chain (som er afløseren for Service lifecycle i v3), og dækker aktiviteterne Design and transition, Obtain/build og Deliver and support. Det vil altså sige, hvordan man designer, skaber, leverer og supporterer IT-services, der skaber værdi for kunderne.
- Drive Stakeholder Value fokuserer på kunderne og den rejse, de foretager fra behov til værdirealisering.
- High-velocity IT bygger bro mellem de traditionelle service management- og driftsdiscipliner og de nyere, mere agile tilgange (så som DevOps, Scrum, SAFe o.lign.), og stiller skarpt på, hvordan driftsorganisationen og udviklingsområdet kan leve i samhørighed.
- Direct, Plan and Improve handler om vision, strategi og målsætninger, og hvordan de enkelte områder, afdelinger og teams kan opstille mål, målinger og målemetoder, der understøtter organisationens overordnede mål.
Direct, Plan and Improve er også med i det strategiske spor, Strategic Leader, som desuden omfatter modulet Digital and IT Strategy, som sætter ledelsen i stand til at opbygge en IT-strategi, der underbygger og støtter op om organisationens samlede strategi, vision og målsætninger.