De videregående ITIL-kurser – og to nye børn i klassen

Har du taget Foundation-kurset i ITIL® 4, men svært ved at overskue alle de nye overbygningskurser? Læs med her for et overblik.

To nye titler – og to tillægskurser

I ITIL 4 er der kommet to forskellige titler (svarende til ITIL Expert i v3): Managing Professional og Strategic Leader.

 

 

Managing Professional

Managing Professional er specialistvejen, der handler om værdiskabelse for kunder gennem services. Managing Professional omfatter 4 moduler:

  • Create, Deliver and Support drejer sig om ”kernen” i ITIL 4-modellen Service value chain (som er afløseren for Service lifecycle i v3), og dækker aktiviteterne Design and transition, Obtain/build og Deliver and support. Det vil altså sige, hvordan man designer, skaber, leverer og supporterer IT-services, der skaber værdi for kunderne.
  • Drive Stakeholder Value fokuserer på kunderne og den rejse, de foretager fra behov til værdirealisering.
  • High-velocity IT bygger bro mellem de traditionelle service management- og driftsdiscipliner og de nyere, mere agile tilgange (så som DevOps, Scrum, SAFe o.lign.), og stiller skarpt på, hvordan driftsorganisationen og udviklingsområdet kan leve i samhørighed.
  • Direct, Plan and Improve handler om vision, strategi og målsætninger, og hvordan de enkelte områder, afdelinger og teams kan opstille mål, målinger og målemetoder, der understøtter organisationens overordnede mål.

Direct, Plan and Improve er også med i det strategiske spor, Strategic Leader, som desuden omfatter modulet Digital and IT Strategy, som sætter ledelsen i stand til at opbygge en IT-strategi, der underbygger og støtter op om organisationens samlede strategi, vision og målsætninger.

 

 

Extension Modules

Endelig er der kommet nye såkaldte Extension modules til, som er mere IT-specifikke, og som kan tages uafhængigt og uden forudsætning om ITIL Foundation:

  • Acquiring and Managing Cloud Services tager kundeperspektivet på omstillingen fra proprietære IT-installationer til et miljø baseret helt eller delvist på cloud services. Med en cloud-strategi og cloud readiness assessment som udgangspunkt hjælper modulet beslutningstagere med at afgøre, om et givent behov med fordel kan opfyldes med cloud-baserede løsninger, herunder den finansielle omstilling fra kapitalomkostninger (capex) til driftsomkostninger (opex) og bæredygtigheden i løsningerne. Dette sidste fokuspunkt binder også modulet sammen med det andet nye modul
  • Sustainability in Digital and IT, som sætter fokus på netop bæredygtighed i IT- og digitale sammenhænge, herunder en vision for bæredygtighed for organisationen, den tredobbelte bundlinje samt efterlevelse af FN’s udviklingsmål om arbejdsmæssige og sociale forhold, energiforbrug, anti-korruption, fornuftig udnyttelse af naturressourcer m.v.
ITIL Extensions

Se eller gense vores Webinar om ITIL® Higher Levels

D.13/10/22 afholdt vi en åben QA omkring vores ITIL Higher Levels kurser, hvor vi svarer på hvad disse kurser går ud på, hvad man får ud af at deltage på vores ITIL Higher Levels kurser og hvem kurserne er relevante for.

Vi er Danmarks største udbyder af ITIL® kurser.

Hos os kan du tage alle dine ITIL® 4 kurser og certificeringer. Vores kurser afvikles løbende med flere kurser hver måned – og i det format der passer dig bedst. Halvdelen af alle ITIL® certificeringer i 2020 blev taget hos os! Det er vi stolte af.

FB Event

ITIL® er et af verdens mest anerkendt rammeværk for IT og digitale services, som leverer en omfattende praktisk og gennemprøvet best practice til etablering af et effektivt service management system.

Du kan se alle vores ITIL kurser, samt datoer og priser, her.

 

Eller se vores webinar, der handler om vores ITIL® Strategic leader kurser ➡️

Vi sidder klar til at svare hvis du har spørgsmål.

    • Pernille Høj Rolsted
      • Pernille Høj Rolsted

      • Chef for operations
      • Pernille har arbejdet i mere end 25 år med kurser og konferencer – de sidste 20 år i Westergaard, nu MetierWestergaard. Pernille er ansvarlig for den daglige drift og er ansvarlig for kurser, økonomi og HR.

    • Diana Monberg
      • Diana Monberg

      • Operations & Marketing Coordinator
      • Diana har været en del af vores hold siden 2021, og hendes primære fokus har altid været kundeservice. Hun brænder for at sikre, at hver eneste kunde forlader vores virksomhed med en tilfredsstillende oplevelse og et smil på læben.

        Hun arbejder til dagligt med den operationelle del af virksomheden, koordinerer vores marketingaktiviteter og er ellers en sand handywoman.