ITIL® 4 - nu meget mere praktisk
Nye og praksisnære kurser i ITIL 4
I min spæde ungdom, hvor jeg startede med at arbejde med ITIL, var det nemt. Man tog sit foundation-kursus, og hvis man var fx Problem Manager, så tog man Problem Managenet Practitioner, så man kunne komme i dybden med det emne, man arbejdede med. Det samme gjaldt Incident Manager, Change Manager osv.
I ITIL 4 er der mange interessante kurser efter foundation, som man kan se på nedenstående figur. Der er en række kurser inden for hovedområderne ITIL Managing Professional (MP) og ITIL Strategic Leader (SL). Udfordringen er, at kurserne har et ret strategisk og taktisk sigte, hvilke også ligger i Managing Professional og Strategic Leader.
Der har manglet noget for dem, der arbejder med en konkret practice, som fx en Change Manager eller en Problem Manager. En del af dem, der alligevel ville videre, har taget Create, Deliver and Support, som dog primært bevæger sig på Value Stream-niveau, og derfor er mere taktisk.
Men nu er PeopleCert kommet med en gave i form af ITIL Practice Manager (PM) kurserne. Disse kurser er målrettet den enkelte practice og den ’practitioner’, der arbejder med processerne i dagligdagen.
Kurserne centrerer sig omkring de Practice Guides, som PeopleCert har skrevet til hvert enkelt practice i ITIL 4. De findes som ’Cluster’-kurser, der dækker en række nært beslægtede Practices:
- Monitor, Support and Fulfil (Service Desk, Incident Management, Problem Management, Service Request Management, Monitoring and Event Management)
- Plan, Implement and Control (Change Enablement, Release Management, Deployment Management, Service Configuration Management, IT Asset Management)
- Collaborate, Assure and Improve (Continual Improvement, Service Level Management, Relationship Management, Information Security Management, Supplier Management)
Vi vil løbende udbyde flere Practices kurser - både som 1-dags kurser og som bundle kurser.
Så endelig er det nemt igen. Der er kurser i ITIL 4, der er praktiske og målrettede den enkelte ’practitioner’