Agile Operations og DevOps
I en agil verden skal det gå stærkt. Der er kort fra idé til handling, og kunderne forventer en løbende strøm af ny funktionalitet. Det er en udfordring for en traditionel IT-afdeling, hvor driftssikkerheden er i højsædet, hvor f.eks. Change, Release og Deployment management processerne reducerer frihedsgraderne og sænker hastigheden.
I den bedste af alle verdener ønsker man agilitet uden at gå på akkord med driftssikkerheden, og det er faktisk muligt.
Agile IT service management
MetierWestergaard kan hjælpe sine kunder med at justere de ITIL®-baserede service management processer, så de passer til agile produktteams. Således at Change, Release og Deployment management processer, Service level agreements, Incident og Problem management m.m. kan fungere i en agil kontekst.
DevOps IT service management
I et DevOps team integrerer man udviklings- og driftsfunktioner, og det handler i høj grad om at kunne absorbere drifts- og supportopgaver i teamet. Eller med andre ord udvikle teamet til et niveau, hvor teamets medlemmer også kan udføre driftsopgaver, håndtere problemer og ændringer, styre efter service level targets m.m. Og samarbejde gnidningsløst med centrale funktioner som Service Desk og Change management.
Hvilke service management roller skal teamet have, og hvilke kompetencer skal teamets medlemmer have?