Struktureret problemløsning

Øg dine problemløsningskompetencer gennem scenarie-baserede øvelser inspireret af virkelige hændelser, og få praktisk erfaring med at anvende metoderne til at løse komplicerede problemer.

Kurset giver dig værktøjerne til struktureret at løse problemer - indenfor IT men også i alle andre fagområder. 

  • 2-dags kursus
  • Afholdes i København, Aarhus og virtuelt
Se datoer og tilmeld

Lær at løse selv de mest komplicerede problemer

Arbejder du med fejlrettelse og problemløsning (fx som supporter, incident manager, problem manager, udvikler, tekniker el.lign.) i hverdagen? Er du træt af at kæmpe med de samme problemer gentagne gange? Har du oplevet, at nogle problemer lader til at være umulige at løse?

På dette kursus lærer du vigtigheden af at forstå problemet, at identificere og strukturere relevante fakta, og træffe informerede beslutninger om handling på baggrund af verificerede hypoteser.

Tilbage til oversigten.

Informationssikkerhed

Forestil dig en dagligdag uden IT-problemer

Kan du forestille dig, en dagligdag uden IT proeblemer? Hvor systemerne fungerer, som de skal og understøtter brugernes arbejde, svartiden på telefonen er kort og servicedesk har tid til at hjælpe kunder, brugere og forretning. Lyder det for godt til at være sandt?

Vejen til højere værdiskabelse for forretningen—bedre brugeroplevelser, færre incidents—går gennem at finde og fjerne årsager til fejl; før de sker igen, eller endnu bedre, før de overhovedet opstår.

På dette kursus lærer du håndgribelige metoder, som du kan gå hjem og tage i brug i din egen dagligdag fra første færd. Fokus er på anvendelse frem for teorigennemgang, og størstedelen af tiden på kurset går med at afprøve metoderne i case-baserede øvelser, så du får praktisk, hands-on erfaring med faktisk at bruge dem.

Kurset centrerer sig om:

  • Vigtigheden af at forstå, hvad problemet er, inden du forsøger at løse det
  • Praktisk anvendelse af velafprøvede metoder til mere struktureret problemløsning
  • Beslutning om, hvad der er det bedste alternativ, hvis et problem ikke kan løses

Om Struktureret problemløsning

Kursets hovedvægt er på praktiske øvelser og konkret anvendelse af metoder frem for teorigennemgang. Formålet for kursisterne er at tilegne sig erfaring med anvendelse af metoderne på case-baserede scenarier, der er inspireret af virkelige hændelser, og dermed kommer så tæt som muligt på, hvordan metoderne faktisk anvendes i virkeligheden.

Undervisning er på dansk. Kursusmaterialer og eksamen er på engelsk.

Eksamen & certificering

Kurset afsluttes med en multiple choice-eksamen, der består af 30 spørgsmål.

Du skal have 21 rigtige svar for at bestå og blive certificeret.

Eksamen er på engelsk og varer 75 minutter

Dit udbytte

  • På dette kursus lærer du vigtigheden af at forstå problemet, at identificere og strukturere relevante fakta, og træffe informerede beslutninger om handling på baggrund af verificerede hypoteser
  • Efter afsluttet kursus vil deltagerne kunne anvende metoder til at identificere problemer, analysere årsagssammenhænge, fjerne årsager eller reducere risici for gentagelse, og kunne vælge den bedste løsning blandt flere alternativer.
  • Kurset kan føre til en certificering ved bestået eksamen.
  • Kurset er en del af CSM PRO (Service Desk uddannelsen), så du kan opnå dette certifikat, hvis du også tager IT support i praksis og Service Excellence kurserne.

Gevinster for din arbejdsplads

  • Din virksomhed vil have stor glæde at dine nye kompetencer indenfor problemløsning, som vil medføre langt mere effektiv problemløsning - og en tilgang hertil, som dine kollegaer vil kunne blive inspireret af.

Hvem er målgruppen?

Kurset henvender sig til:

  • Kurset er for dig som ønsker at få brugbare metoder til at håndtere problemer effektivt
  • Du er f.eks:
  • Ansat i en service desk som skal håndtere fejl rapporteret af brugere
  • Ansat i en teknisk afdeling som skal finde fejl i teknik, maskiner eller it
  • Leder af gruppe eller projekt og du skal organisere fejlfinding
  • .... og mange andre roller indenfor eller udenfor IT. Vi har deltagere på kurset der arbejder i stort set alle typer jobs, dog med det karakteristika, at problemløsning er vigtig.

Hvad skal du kunne i forvejen?

Der er følgende forberedelse til kurset:

  • Case-studiet ”PayMe: Your mobile payment solution” forudsættes læst inden kursusstart. Casen er en nødvendig forudsætning for kursets øvelser og eksamen. Eksamen kan ikke bestås uden grundigt kendskab til casens indhold.

Planlagte forløb

april 2024

  • 04 torsdag

    MET SPL-02-2024

    Struktureret problemløsning Klassekursus

    4. april 2024 - 5. april 2024

    MetierWestergaard, Østerbro

    Folke Bernadottes Allé 45
    2100 København Ø

    Find på Google Maps

    Kurset afvikles som et klassekursus med fysisk fremmøde

    Instruktør: Caspar Miller

    Medlemspris

    DKK 9.855

    Listepris

    DKK 10.950

    Pr. deltager ekskl. moms

juni 2024

  • 19 onsdag

    MET SPL-03-2024

    Struktureret problemløsning Klassekursus

    19. juni 2024 - 20. juni 2024

    MetierWestergaard, Østerbro

    Folke Bernadottes Allé 45
    2100 København Ø

    Find på Google Maps

    Kurset afvikles som et klassekursus med fysisk fremmøde

    Instruktør: Martin Juhl Vojdeman

    Medlemspris

    DKK 9.855

    Listepris

    DKK 10.950

    Pr. deltager ekskl. moms

august 2024

  • 26 mandag

    MET SPL-04-2024

    Struktureret problemløsning Klassekursus

    26. august 2024 - 27. august 2024

    MetierWestergaard, Østerbro

    Folke Bernadottes Allé 45
    2100 København Ø

    Find på Google Maps

    Kurset afvikles som et klassekursus med fysisk fremmøde

    Instruktør: Caspar Miller

    Medlemspris

    DKK 9.855

    Listepris

    DKK 10.950

    Pr. deltager ekskl. moms

december 2024

  • 02 mandag

    MET SPL-05-2024

    Struktureret problemløsning Klassekursus

    2. december 2024 - 3. december 2024

    MetierWestergaard, Østerbro

    Folke Bernadottes Allé 45
    2100 København Ø

    Find på Google Maps

    Kurset afvikles som et klassekursus med fysisk fremmøde

    Instruktør: Martin Juhl Vojdeman

    Medlemspris

    DKK 9.855

    Listepris

    DKK 10.950

    Pr. deltager ekskl. moms

Tilføj deltager

Deltageren blev tilføjet

Hvad vil du gøre nu?

Der opstod desværre en fejl

close

Instruktør(er) på Struktureret problemløsning

  • Caspar Miller
    • Caspar Miller

    • Seniorkonsulent og træner
  • Martin Juhl Vojdeman
    • Martin Juhl Vojdeman

    • Seniorkonsulent og træner