Måske kender du dette scenarie: Din organisation igangsætter en række projekter, som godt nok indimellem bygger på en forretningsbegrundelse gennem en dokumenteret Business Case.
Men der er stor usikkerhed i jeres organisation om, hvorvidt projekternes leverede løsninger fører til, at relevante medarbejdere og/eller kunder begynder at anvende løsningerne hensigtsmæssigt og tilstrækkeligt og dermed skaber de forventede resultater.
Hvis man alligevel har en nogenlunde klar idé om den nødvendige adfærdsændring (design af adfærd), som man mener, der skal til for, at fx et nyt IT-system bliver anvendt korrekt og dermed skaber de ønskede resultater, kan næste problem opstå: Hvordan skaber vi egentlig adfærdsændring? Hvad skal der gøres? Hvor meget skal der gøres? Hvordan skal det gøres? Kan vi beskrive, hvorfor det skal gøres? Og hvornår er det bedst at gøre noget?
Disse spørgsmål er meget vanskelige at besvare, og derfor er det desværre ikke så overraskende, at 70 % procent af de projekter, som har til formål at foretage en organisatorisk implementering, ikke lykkedes med foretagendet (Kilde: McKinsey). Desværre er det også sådan, at hvis projekternes løsninger (output) ikke omsættes til ændret adfærd (resultater), ja så opnår vi som regel heller ikke de ønskede gevinster (udbytte).